kerana CINTA, aku tinggalkan cinta...

satu kisah yang ingin dikongsi.. sgt menarik.. ana terjumpa cerita ni dalam facebook.. mgkin sedikit berkaitan dengan post ana sebelum ini.. hope you like it~ ^_^

. . . . . . . . . . . . . .

Sebenarnya sudah lama saya ingin kongsi kisah saya ini dgn sahabat-sahabat sekalian. Tapi , setiap kali laptop saya buka, jari ini jadi kaku untuk menulis. Tapi akhirnya saya nekadkan juga untuk menulis tentang ini. Hati saya bagai ditarik-tarik untuk menulis.Saya sudah tidak berdaya untuk pendam segalanya. Saya bimbang jika makin saya pendam, saya akan makin tersiksa dalam dunia saya sendiri. Doa saya semoga Allah ampuni saya atas segala apa yang saya lakukan ini. Apa yang akan saya coretkan ini adalah sekadar buat tatapan sahabat-sahabat sekalian. Ia adalah pengalaman saya sendiri. Ia hadir dari lubuk hati saya sendiri. Bukan fantasi atau rekaan semata. Saya tidak bermaksud untuk mengeluh apatah lagi mengingkari apa yang telah Allah tetapkan kepada saya.

Kisah ini saya ceritakan supaya apa yang saya lalui tidak berlalu begitu saja tanpa saya kongsi dan tanpa saya rekodkan sebagai panduan bagi diri saya untuk hari-hari kemudian. Ianya terjadi sewaktu saya berada dalam tahun 2 diploma dan si dia berada dalam tahun akhir diploma. Kebetulan kami belajar di tempat yg sama dan dalam jurusan yang sama di Bangi. Saya juga adalah seperti kalian semua. Manusia biasa yang punya fitrah untuk dicintai dan mencintai. Kamar hati saya ini sepi dan tidak pernah saya isikan dengan cahaya atau cinta dari mana-mana lelaki. Ianya suram dan sepi. Hinggalah akhirnya saya bertemu dengan seseorg.

Pertemuan saya dan dia terjadi sewaktu saya mengikuti aktiviti rehlah kelab. Itu pertemuan pertama. Tidak kenal pun, tapi perkenalan kami bermula hanya melalui sms dan demi Allah , saya ikhlas menghulurkan salam persahabatan padanya hanya kerana Allah. Tapi, semua yang terjadi telah ditakdirkan , dan saya tidak menduga akhirnya saya mula jatuh cinta dengan dirinya. Saya sendiri tidak sedar bila perasaan itu mula bercambah. Demi menjaga maruahnya , cukuplah kalau dia hanya dikenali sebagai “Mukhlis Sadiqy”. Gelaran itu saya sendiri yg berikan padanya kerana pada saya dia merupakan seorang sahabat yang ikhlas. Benarkah? Erm,hanya Allah dan dia saja yang tahu sejauh mana tahap keikhlasannya.

Perwatakannya sopan dan dia fasih berkata-kata, lebih-lebih lagi apabila melibatkan soal agama. Jalannya hanya menundukkan wajah. Dia seakan-akan takut untuk bertentang mata dengan wanita. Tindakannya itu wajar kerana dari mata segalanya boleh terjadi. Walaupun antara saya dan dia , kami tidak pernah bersua secara berhadapan, tapi setiap kali bicaranya melalui sms itu menambat hati saya. Saya senang berbicara soal-soal agama dengannya, Namun, iman saya mula goyah, taqwa mula merapuh, nafsu merasuk nurani suci, lalu hati tunduk pada bisikan syaitan nan keji. Hanya sms. Nampak macam baik kan? Tidak pernah berbicara secara berhadapan tapi hanya sms. Sesetengah orang akan berpendapat bahawa cara saya itu betul , tapi sebenarnya ia silap sama sekali. Dan saya akhirnya menyedari kesilapan itu.

Sms itu sebenarnya hanya 1 alasan bagi saya. Ianya mungkin nampak agak baik,walhal tujuannya tetap sama dan ianya tetap salah. Niat baik itu tidak pernah menghalalkan cara. Yang batil tetap batil. Yang haq tetap haq. Allah pernah berfirman :

“Dan (juga) kaum Ad dan Tsamud, dan sungguh telah nyata bagi kamu (kehancuran mereka) dari (puing-puing) tempat tinggal mereka. Dan syaitan menjadikan mereka memandang baik perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedangkan mereka adalah orang-orang yang berpandangan tajam.” (Surah Al-Ankabut,29:38)


Kalau difahami ayat ni, sebenarnya apa yang berlaku pada saya ialah, syaitan telah buat saya pandang baik pada perkara buruk yang saya lakukan. Memang pada mulanya niat saya baik, tapi syaitan itu sangat licik. Dia akan sedaya upaya buat saya terjerumus ke dalam kemaksiatan.

Matlamat baik saya itu tidak pernah menghalalkan cara saya. Selama hampir setahun saya leka dengan perasaan ini sendiri, akhirnya saya menyedari kesilapan yang telah saya lakukan ini. Saya terlalu asyik dengan cinta ini sehingga saya terlupa pada Pemilik Cinta yang sebenar. Sungguh, saya rasa terlampau berdosa dengan diri ini dan dengan dirinya sendiri. Saya telah menjadi fitnah bagi dirinya , kerana sedikit sebanyak saya telah melalaikan hatinya. Walaupun antara kami tidak pernah punya apa-apa yang istimewa , tapi saya tahu yang saya telah banyak menyusahkan dan meresahkan hatinya.


Saya panjatkan kesyukuran kerana Allah swt mengurniakan hidayah-Nya pada saya dan saya kembali menyedari kesilapan yang saya lakukan. Silap saya kerana punya cinta ini dihati. Tidak seharusnya saya begitu mudah melafazkan cinta dan meluahkan rindu. Saya seharusnya sedar pada siapa harus saya lafazkan cinta itu..hanya utk Allah ,Pemilik Cinta Teragung dan rasul-Nya.

Terus-terang saya katakan yang saya jadi malu dengan diri saya sendiri, dengan Allah dan dengan dia sekali. Kini , untuk kembali mencari keredhaan dari-Nya saya tinggalkan cinta di hati saya ini,ia hanya untuk Allah. Itu sebenarnya adalah jalan terbaik bagi saya.

Saya mengaku, saya sering kali terluka dan saya sebenarnya tidak kuat untuk melakukan itu , tapi saya perlu lawan segala hasutan syaitan durjana ini untuk mencapai keredhaan-Nya. Saya terpaksa berperang dengan hati dan perasaan saya sendiri.

Sewaktu saya mentaddabur Al-Quran, ada satu ayat yang membuatkan saya berfikir sejenak bahawa wajib bagi saya berperang dengan perasaan ini. Saya tidak boleh beri kemenangan pada syaitan dalam peperangan ini.

Surah Al-Baqarah, ayat 216
:

”Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”


Kini , segala apa yang pernah ada kaitan antara saya dan dia telah saya simpan. Gambarnya yang saya simpan secara curi-curi, dairi saya yang penuh dengan catatan berkenaan dirinya, tudung pemberiannya dan semua sms nya yang saya simpan dalam buku, saya simpan di dalam kotak. Hanya satu saja pemberiannya yang saya pegang dan bawa kemana-mana saja , saya tidak tegar untuk menyimpan pemberiannya yang itu di dalam kotak. Nak tahu apa?

TAFSIR AL-QURAN pemberian dari dia. Tafsir Al-Quran yg berwarna coklat itulah yang banyak memuhasabah diri saya. Kerana Al-Quran itulah saya akhirnya sedar akan segala kesilapan saya. Jadi, TIDAK MUNGKIN saya simpan dan ‘tutup’ Al-Quran itu untuk selama-lamanya.

Dia kini sudah tamat diplomanya di Bangi dan alhamdulillah saya sudah tidak bertemu lagi dengannya. Dan dia pun sudah melangkah satu lagi fasa dalam proses mencari ilmunya , dimana dia sudah menyambung ke peringkat degree di Shah Alam. . tapi insyaAllah saya yakin dia bahagia sekarang kerana doa saya untuknya sentiasa ada agar dia berada dalam naungan cinta Illahi. Apa yang terjadi antara saya dan dia kini hanya kenangan. Bukanlah bermaksud saya putuskan ikatan persahabatan yg terjalin antara kami ..tidak..!! Haram untukk seorg muslim memutuskan silaturrahim dan menjauhi sahabatnya. Sampai kiamat pun , dia tetap sahabat saya dunia dan akhirat. Tapi dia pernah menyatakan pada saya bahawa ini yang terbaik dan saya terima dengan senang hati keputusannya itu. Cuma saat ini biarlah hanya Allah di hati saya dan biarlah masa yg tentukan siapa dia pada saya di masa hadapan.

"Jika seseorang hamba Allah menahan keinginannya dari sesuatu yang haram (kerana Allah) maka Allah akan memberikan sesuatu yang diingininya itu mengikut jalan yang halal"

Saya tahan keinginan di hati ini kerana saya yakin Allah akan kurniakan sesuatu yang halal bagi saya. Semoga satu hari kelak saya akan berjumpa dengan “putera agama” saya yang akan dapat menambahkan lagi cinta saya pada Illahi.

salam aleyk~

baru-baru ini, beyt Iljimae ada menerima cd yang sangat bermanfaat dan banyak ilmu yang dapat diambil darinya. insyaAllah. jutaan terima kasih kepada yang berkenaan atas usaha murni itu. May Allah bless you.. and here, i would like to share with you satu topik yang sangat berkait rapat dgn kehidupan kita seharian [mua'malah].. kadang-kadang kita sendri terlupa, dan mgkin tidak sedar tentangnya. apakah hukum tentangnya.. xpe, selepas baca ni, bersama-samalah kita amalkan ye! ISLAM is the way of life~

tulisan ini ana ambil daripada my beloved housemate <-- [boleh klik di sini] yang terlebih dahulu menulis tentang tajuk ni.. so ana copy paste je dengan izin dari penulisnya. =) syukran awi2

......................................................................................................

Salam..

Nice topic kan?? hehe..



Petang tadi dapat cd. Lantas cd tersebut dibuka dengan penuh tanda tanya.
Masha-Allah, kandungannya sangatlah bermanfaat dan penuh dengan 'input'.
Tahniah dan sekalung terima kasih kepada pembuat dan pemberinya.
That really means a lot..

Tajuk yang sangat menarik hati dan memberi 'input' yang banyak berbunyi seperti tajuk di atas; Perkenalan Lelaki dan Perempuan. Ceramah disampaikan oleh Ustaz Azhar Idrus.

Seriously, i've made such a lot of research n findings bout this topic cos it really mushkil me a lot.
Nak dijadikan ustaz dan ustazah sebagai panduan, mereka juga manusia biasa.
Nak dijadikan yang pada pandanganku mereka hebat dari segi ilmunya, mereka juga insan biasa.
Akhirnya, aku mushkil sendiri.
Panduan dan pedoman yang terbaik hanyalah pada kembali kepada syariat Islam yang sebenarnya dan menjadikan Rasulullah S.A.W. sebagai role-model yang utama.
Sungguh aku hilang bila meletakkan yang lain sebagai panduan.
Harapnya ceramah ini boleh dijadikan sedikit sebanyak pencerah jalan.

Here, i write what i've learnt from the ceramah.

Terdapat 3 jenis perkenalan yang dibincangkan;
1. Semasa zaman remaja
2. Zaman sebelum bertunang
3. Zaman patut berkahwin (selepas bertunang)

Ketika Zaman Remaja

Hukum: Harus sesama jantina, haram dengan lain jantina.
Contoh perkenalan: Di sekolah

Kajian orientalis menyatakan sebab Islam maju kerana ketaatan pada agama dan pegangan yang teguh kepada ajaran Nabi.

Maka, cara untuk menghancurkan Islam adalah dengan menghancurkan akhlak penganutnya dengan mencampurkan lelaki dan perempuan.
Hasilnya, setelah negara kita dijajah, negara yang yang ditakluki dicampurkan perempuan dan lelaki di sekolah-sekolah.

Yes, this is their first step .
Bila tiada hijab antara hubungan lelaki dan perempuan di sekolah (dengan bersembang, bertembung dan bergurau antara satu sama lain), mereka sambung berhubung di luar sekolah.
Hasilnya, wujudlah budaya 'couple' yang akhirnya menyumbang kepada perzinaan.

Di samping itu, di zaman ini wujud satu masalah yang menimbulkan tanda tanya.
:: Hukum berkenalan dengan lelaki yang tidak dikenali ::

Jawapannya: Tak salah berkenalan dengan orang yang baru ditemui kerana berkenalan itu boleh menghubungkan silaturrahim.
Rujuk Al-Hujurat: 10
Namun, bila seseorang perempuan mudah berkenalan dengan lelaki yang tidak dikenalinya boleh membawa tafsiran yang berbeza.
Pertamanya, mereka dipandang murah oleh masyarakat.
Kedua, Islam melarang perkenalan antara lelaki dan perempuan yang tidak bermaksud untuk berkahwin.

Muda-mudi yang usianya sudah patut berkahwin, perkenalan mestilah melaui mahram (tidak boleh berhubung secara langsung)
**my note: Disinilah kita sering tersilap. Baik yang belajar agama mahupun yang mendalami agama. No offense. Saya juga belajar agama cuma pengamalan yang tak tahu setakat mana.

Zaman Sebelum Bertunang

Perkenalan hanyalah di rumah sahaja sambil ditemani mahram.
Ada juga ulama mengatakan, tak boleh berjumpa. Apa-apa pesanan hanyalah melalui mahram. Contoh, kalaulah si lelaki suka makan jambu air, maka jambu air tesebut hanyalah diserahkan kepada pihak lelaki melalui ayahnya.
**Ustaz Azhar takde pulak mengatakan ulama mana yang mengatakan ini. If someone knows, care to tell ye.

Zaman dalam Fatrah Pertunangan


Pertemuan mestilah ditemani mahram (bukan atuk yang nyanyuk mahupun adik berumur 2 tahun) dan tidak berdua-duaan.

Rumusan:
Perkenalan antara lelaki dan perempuan mestilah dibuat berlandaskan syariat Islam dan dilakukan semata-mata kerana menurut perintah Allah serta diperkuat dengan niat untuk berkahwin. (**my note: niat sahaja tak cukup. niat dah elok amal buruk pun tak guna)
Sebarang perkenalan di luar batas ini adalah dilarang.

Pesan ustaz lagi, siapa yang pernah buat yang terlarang, silalah bertaubat kerana kita orang Islam.

Janganlah kita menjadi hamba yang bodoh sombong.
Tubna illallah wa raja3na ilallah~

Wallahua'lam..
Andai ada silap n salah sila perbetulkan ye..

Till then..
Ilal 3mal!!
Kalau saya tak beramal, sila marah!!

................................................................................................

semoga selepas ini
kita dapat mengambil input
plus
amalkan apa yg telah kita dapat ye!
insyaAllah
apa yang kita cari?
REDHA ALLAH pada setiap amalan dan perlakuan kan?
so, kenalah ikut cara yang Allah suka..
Islam ada cara dan garis panduan yang telah ditetapkan..
mengapa kita perlu melonggarkan atau
tidak mengikutnya?
('',)v


p/s : kalau saya xberamal, sile marah saya juga taw!~

till then,
segala yang baik itu datang daripadaNya,
yang buruk itu jua daripadaNya
tetapi disandarkan atas diri yang lemah ini...

wallahua'lam.

usaha, sabar dan Dia!

salam aleyk~

sudah lama agaknya blog ini dibiarkan bersawang dan berdebu tanpa post yang dapat menambahkan iman agaknye ye? sesungguhnya diri ini bukanlah seperti mereka-mereka yang banyak ilmu dan pandai menulis dengan laju dan lancarnya. diri ini tidaklah pandai untuk bermadah kata apatah lagi bab-bab mengarang nih, kurang minat sikit. oklah, hendak berkongsi beberapa ayat dalam surah Nuh yang boleh dijadikan iktibar dan pengajaran bersama.

bermula dari ayat 5-10 surah Nuh,



قَالَ رَبِّ إِنِّى دَعَوۡتُ قَوۡمِى لَيۡلاً۬ وَنَهَارً۬ا (٥) فَلَمۡ يَزِدۡهُمۡ دُعَآءِىٓ إِلَّا فِرَارً۬ا (٦) وَإِنِّى ڪُلَّمَا دَعَوۡتُهُمۡ لِتَغۡفِرَ لَهُمۡ جَعَلُوٓاْ أَصَـٰبِعَهُمۡ فِىٓ ءَاذَانِہِمۡ وَٱسۡتَغۡشَوۡاْ ثِيَابَہُمۡ وَأَصَرُّواْ وَٱسۡتَكۡبَرُواْ ٱسۡتِكۡبَارً۬ا (٧) ثُمَّ إِنِّى دَعَوۡتُہُمۡ جِهَارً۬ا (٨) ثُمَّ إِنِّىٓ أَعۡلَنتُ لَهُمۡ وَأَسۡرَرۡتُ لَهُمۡ إِسۡرَارً۬ا (٩) فَقُلۡتُ ٱسۡتَغۡفِرُواْ رَبَّكُمۡ إِنَّهُ ۥ كَانَ غَفَّارً۬ا (١٠


Maksudnya :

5. Dia (Nuh) berkata, "Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah menyeru kaumku siang dan malam.
6. tetapi seruanku itu tidak menambah (iman) mereka, justeru mereka lari (dari kebenaran).
7. Dan sesungguhnya aku setiap kali menyeru mereka (untuk beriman) agar Engkau mengampuni mereka, mereka memasukkan anak jarinya ke telinganya dan menutupkan bajunya (ke wajahnya) dan mereka tetap (mengingkari) dan sangat menyombongkan diri.
8. Lalu sesunggunya aku merayu mereka dengan cara terang-terangan.
9. kemudian aku menyeru mereka secara terbuka dan dengan diam-diam.
10. maka aku berkata (kepada mereka), "Mohonlah ampunan kepada Tuhanmu, sungguh, Dia Maha Pengampun."




sepertimana yang kita tahu, Nabi Nuh adalah seorang Nabi Ulul Azmi yang mana mendapat ujian dan cabaran yang hebat ketika berdakwah. Masih ingatkah kita tentang kisah Nabi Nuh? kisah kaum Nabi Nuh yang sangat ingkar dan sombong?

Nabi Nuh berada di tengah-tengah kaumnya selama sembilan ratus lima puluh tahun (950 tahun) berdakwah menyampaikan risalah Tuhan, mengajak mereka meninggalkan penyembahan berhala dan kembali menyembah dan beribadah kepada Allah Yang maha Kuasa memimpin mereka keluar dari jalan yang sesat dan gelap ke jalan yang benar dan terang, mengajar mereka hukum-hukum syariat dan agama yang diwahyukan oleh Allah kepadanya, mengangkat darjat manusia yang tertindas dan lemah ke tingkat yang sesuai dengan fitrah dan qudratnya dan berusaha menghilangkan sifat-sifat sombong dan bongkak yang melekat pada para pembesar kaumnya dan medidik agar mereka berkasih sayang, tolong-menolong diantara sesama manusia.

Akan tetapi dalam waktu yang cukup lama itu, Nabi Nuh tidak berhasil menyedarkan dan menarik kaumnya untuk mengikuti dan menerima dakwahnya beriman, bertauhid dan beribadat kepada Allah kecuali sekelompok kecil kaumnya yang tidak mencapai seramai seratus orang, walaupun ia telah melakukan tugasnya dengan segala daya-usahanya dan sekuat tenaganya dengan penuh kesabaran dan kesulitan menghadapi penghinaan, ejekan dan cercaan makian kaumnya, karena ia mengharapkan akan datang masanya di mana kaumnya akan sedar diri dan datang mengakui kebenarannya dan kebenaran dakwahnya.

di mana saya ingin kaitkan? konsep USAHA yang tak pernah mengenal erti PUTUS ASA!
cubalah anda sendiri bayangkan, 950 tahun!! suatu jangka masa yang sangat panjang.. sudah tentu. tetapi bagaimana pula dengan hasil dakwah selama tempoh itu? tidak ramai kan? dalam hanya 80 orang dan mungkin lebih tetapi tidak sampai 100 pengikut pun. Ahli keluarganya sendiri tidak mengikutnya. sedih kan? tetapi adakah dalam tempoh itu Nabi pernah berhenti? tidak pernah bukan? so why should we?

seperti dalam ayat 5 surah Nuh tadi, Nabi berdakwah siang dan malam. bandingkanlah usaha yang Nabi lakukan dengan usaha kita sendiri. samakah kita atau terlalu besarkah jurang beda nya? tepuk dada tanyalah diri sendiri. kerana anda sendiri pasti lebih tahu apa yang anda lakukan, apa usaha anda ke arah mencapai apa yang inginkan bukan?

yang keduanya, ayat 7-9, Nabi juga sabar dan kreatif dalam berdakwah. pelbagai corak dan method dakwah yang digunakan. secara terangan mahupun secara diam. Dakwah itu luas. haruslah kita kreatif dan bijak dalam berdakwah. Sifat sabar yang tinggi dalam diri Nabi haruslah kita pupuk dalam diri kita. Sungguh, memanglah susah dan mungkin mustahil untuk kita mencapai tahap kesabaran seperti Nabi sendiri. Sesungguhnya Nabi itu diutuskan oleh Allah sendiri dan juga maksum. tetapi, cubalah setiap kali ujian, musibah, dan sebagainya datang kepada kita, cepat-cepat ingatkan diri kita bahawa ujian kepada Nabi-nabi adalah jauh lebih besar daripada apa yang kita dapat. pujuklah diri kita supaya bersabar. Jika kita mengaku kita umat Nabi Muhammad, mengapa pula kita tidak mahu mencontohi peribadi Baginda.

seperti dalam surah Al-Baqarah : 286 yang bermaksud :

"Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..."


juga dalam surah Al-Insyirah : 5-6 bermaksud :

5. "Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan,"
6. "Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan."


dan pada ayat 10, menyeru kita supaya sentiasa bertaubat dan memohon ampun daripada Allah. Segerakanlah memohon ampun apabila kita membuat dosa. sungguhpun dosa yang kecil. kerana sekecil-kecil dosa jika dihimpunkan akan menjadi besar juga. jangan bertangguh apabila tersedar akan kesalahan dan dosa yang dilakukan. Sungguh, kita sendiri tidak tahu bilakah ajal akan tiba? Mungkin malam ini malam terakhir kita, mungkin detik selepas anda membaca blog ini, mungkin juga pada bila-bila masa. Nobody knows. Only He Knows. Sedangkan Nabi sendiri dalam sehari sangat selalu dan kerap memohon ampun daripada Allah, walhal Nabi itu sendiri maksum. janganlah sombong seperti kaum Nabi Nuh yang menutup telinga dan menutup mukanya kerana tidak mahu kepada kebenaran. Doalah supaya kita tidak berada di dalam kaum yang sesat.

wallahua'lam..


p/s : apa-apa kelemahan juga kekhilafan di sini mohon diberi teguran supaya dapat dikongsi dan diambil pengajaran.syukran.

baby amira sofea di chibe Iljimae~

salam aleyk..

hari ni
chibe Iljimae mendapat kunjungan dari Cairo
bafuad & kak kiah
bersama-sama
Sharifah Amira Sofea!
[kebetulan sama plak nama ngan anak sedara dayah]
yeay!!
[mcm terbalik la plak, spatutnya kitorg yg kena g sana..huhu]


'15 minit lagi kitorg sampai'
seronoknya..
xsabar nk tgk baby scr live.. hehe


and..
here she comes!


ayah yg suke 'buli' anaknye.. hehe


da nampak sinar keIBUan tuh~ hihi


kena tumbuk! dush! tu la kacau lg amira nk tito~


dgn acik umu


acik esan plak nk pegang


acik esan dgn kak sumaiyyah! ups.. acik mayyah la..

acik mayah cakap,
amira xnampak lg muka acik2 ni sume..
nampak bentuk2 je..
bulat, petak, segitiga, dll.
msti nmpk acik mayyah bulat kn?
hehe.. peace mayah!!


acik nisah.. ehem3.. bila lagi nih?
[acik esan xlarat nk beratuq dah ni..hehe]


acik shikin.. apa perasaan?
"takutt....!"
hehe =p


babai acik2 sume..
amira nk jmpa acik dayah plak..
ehehe..


baby amira belum sampai sebulan
27 hari kot
dah rajin berjalan2 ye..
semoga cepat membesar dan sihat!
xde kena buli dgn ayah dier lagi..
hehe..



ok
setakat ni dlu
wassalam

Analisis Biochemistry 2nd Year

salam aleyk~

2 papers more to go..
and here
i uploaded the analysis
of
PAST YEAR QUESTIONS
for
BIOCHEMISTRY

analysis by : Shikin




ma'attawfeeq wannajah~
keep moving forward
dont look back!
ok?


gunakan masa yang ada sebaik mungkin..
cari cara dan teknik belajar yang anda selesa dan tak jemu..
dan yg boleh konsisten dgnnya.
struktur2 and cylce2 jgn lupa, hafal tu...
penting!

"maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan, sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Maka apabila engkau telah selesai (dari sesuatu urusan), tetaplah bekerja keras (untuk urusan lain), dan hanya kepada Tuhanmu lah engkau berharap."

-surah Al-Insyirah : 5-8-


k, dah
nk solat..
wish you all the very best!
usaha + doa + tawakkal

wassalam~

padaMu ku bersujud..



ku menatap dalam kelam
tiada yang bisa kulihat
selain hanya namaMu ya Allah

esok ataukah nanti
ampuni semua salahku
lindungi aku dari segala fitnah

Kau tempatku meminta
Kau beriku bahagia
jadikan aku selamanya
hambaMu yang selalu bertaqwa

ampuniku ya Allah
yang sering melupakanMu
saat Kau limpahkan kurniaMu
dalam sunyi aku bersujud
padaMu..

my 1st award..

salam aleyk~

tadaaaaa!!!!


i got an award from kak nisah!
thanks dear..

so,
apa yang saya kena buat?

1. copy award di atas untuk diletakkan di blog anda. --> done!

2. nyatakan 5 fakta menarik tentang pemberi award ini.
hehe.. ni yang besh nih..
ok...
- like she said, people will be amazed with her toothbrush! hehe [sile lah percaya!]
- klu merajuk, kak nisah xlalu makan dan akan kunci pintu bilik dier, dan klu kitorng berjaya masuk bilik dia, dia pulak akan kunci kitorg dalam bilik dia.. [fakta berdasarkan pengalaman yg pernah dialami]
- her favorites : flowers and cheese cake and chocolates too [ni petua klu nk pujuk kak nisah tyme die merajuk]
- suka menyambung bila dengar orang menyanyi...hehe
- has a low treshold of the taste of salt!

3. setiap blogger mesti menyatakan 10 fakta/hobi diri sendiri sebelum memilih penerima award seterusnya.

adehh... hmm?

- suka menyanyi
- suka ketawa
- suka kacau orang
- suka mencuba makanan di restoran sekitar mansurah..nyum2
- suka tidur [umu ske tarik kaki bila nk kejut saya..btul x umu?]
- easy to catch a flu when being exposed to dust!
- byk tahi lalatss. hehe
- suka makan pedas!
- xsuka makan makanan waktu panas2.. [apsal sume pasal mkn je nih..]
- susah untuk naikkan berat badan~ maintain jah.. ^_^

4. Anda perlu memilih 10 penerima award seterusnya dan describe tentang mereka.

- sumaiyyah : seorang yg gemar memasak tatkala 'tension' melanda
- ummu : seorang yang suka menyental kotoran di dapur
- shikin : seorang yang suka ketawa dan sangat rajin dan gigih study!
- cik beinisnein : seorang yang suka warna coklat! betul x?
- k.iman : pandai wat cheese cake, but i never taste it yet!
- pojie : dak besar! hehe.. study medic di indonesia..
- nani : seorang anak yang baik dan pelajar yang sangat rajin. huhu [esan selalu tiru jawapan dier kn?kn?]
- zainal : my senior at SRAZ dulu and now he is also studying medicine at alexandria.
- inayah : sangat chubby dan comel!
- dirah : juga comel and i like those tahi lalat on your nose! hihi

done!
study anat plak~~~
3 days to go..

k, wassalam.