d i s c o v e r y



teringat waktu pergi ke dreampark, cairo hari tu.. sangat seronok.. pergi pun memang nk main kan? so mmg main betul2 lah... sambil2 merelease tension jgak.. dan sebagai memenuhi permintaan kak nisah sebelum kak nisah pulang ke malaysia... huhu.. dan sebelum balik, aku, kak nisah dan shikin pun naiklah 'mainan' yg terakhir yg bernama 'DISCOVERY'... [org yang lain semua dah 'pengsan'..hehe].. pengalaman naik discovery tuh sgt2 menyeramkan kot... dan rasa mcm dah sampai 'ajal' waktu tu.. haha.. boley mati bila2 masa je... so scary... sbb apa scary? sbb dia punya seat belt n besi penahan tu mcm nk terbukak... waaaaaaaaaaa.... serammmm sgt~~~ kalau lah terbukak, boleh tercampak je terus sampai mansurah pe... kitorang tak tahu mcm mana ia berfungsi pada mulanya.. pakai naik je kerana kami ikut je cadangan orang itu supaya naik discovery... dia xnaik pun.. =p pndai no.. then, bila start je berpusing, nampak lantai bawah terbukak... erk?? konpem dahsyat nih.. sbb lantai dia bukak... dan rupa2nya..mmg dahsyat pun... waktu tu barulah nk ingt mati... hehe.. kalau malaikat cabut nyawa waktu nih, xtahu lah camna... belum sempat bertaubat pun... belum cukup amalan rasanya untuk menjejakkan kaki ke syurga Allah.. dah la berputar laju..sambil tu jgak.. hayun mcm buaian 180 darjah!!! dari kiri ke kanan... tgk bawah... nampak lori atas jalan raya... gulp!!~ dan sekarang..... rindu la pulak.. rasa mcm nk pergi lagi... heheh~ hmm.. ntah pape je kan post nih... xde kene mngena langsung.. cumanya kat sini, nak katanya... ajal maut tu bila2 masa je.. petang tadi sekali lagi teringat macam mana la kalau japg on the way balik rumah, kena langgar keta ke keldai ke kuda ke... terus rasa cuak dan gelabah... aku banyak dosa.. belum bertaubat dan minta ampun dariNya.. dan aku sndri belum bersedia andai dijemput menemui Dia... serius! sangat takut perasaan tiba2.. bulu roma pun rasa menegak je.. gerunnya saat2 kematian itu.. bayangkan kita nampak malaikat datang dan kita tahu dia datang untuk mengambil nyawa kita.. iskk... so, kena selalu muhasabah kembali diri kite.. sebab kita tak tahu ajal kita bila kan? mgkin sekejap lagi, mgkin esok, atau lusa?? adakah kita akan mati dalam keadaan telah sempurna hak2nya sebagai khalifah dan hamba?? ajal.. kita tak tahu semua itu.. kerana itu semua urusanNya.. dan telah tertulis secara fitrah sejak di Luh Mahfuz lagi.. jadi, kita kena lah sentiasa bersedia dan juga melakukan yang terbaik dalam hidup seharian sebagai hamba dan khalifah di muka bumi ini.. agar kita tidak tergolong dalam golongan yang rugi.. insyaAllah.. sama2 berusaha menjadi individu muslim yang mukmin.. jom recheck sama2!

10 muwasafat tarbiyah :

1. Aqidah yang sejahtera
2. Ibadah yang soleh
3. Akhlak yang mantap
4. Luas pengetahuan
5. Sihat tubuh badan
6. Mampu berdikari
7. Melawan nafsu
8. Sangat menjaga masa
9. Tersusun urusannya
10. Bermanfaat kepada orang lain

dah sempurna ke 10 sifat2 nih?? tepuk dada tanyalah iman dan diri... [esan, sila tepuk dan tanya jugak!!] wallahua'lam..

check these out!!










and try it out...lg cantek klu gne tali kasut dua warna.. baru nampak..
selamat mencuba!! ^_^

puding caramel... just for you!~


gambar sekadar hiasan


atas permintaan, this is special for you, yuyu! ;)

bahan-bahan yg diperlukan :

2 biji telur kuning sahaja + 3 biji telur
5 sudu besar gula halus
3/4 liter susu
1 sudu besar esen vanilla
gula (untuk membuat gula hangus)

cara-cara membuat :

0. Didihkan air di dalam periuk kukus. Sebab nk tunggu air didih lama jgak kan?
1. Sambil itu, masak susu bersama esen vanilla di atas api. Jangan sampai berbuih/mendidih. Tutup api dan biarkan.
2. dalam bekas yg lain, kacau telur bersama gula halus sehingga larut dan sebati. Jangan sampai berbuih means jangan pukul telur. dodoi2 sudey. hehe.
3. Masukkan susu yg telah dimasak tadi ke dalam telur yang telah didodoi dan dikacau tadi. Kacau sehingga sebati. Ni pun jangan pukul taw. hehe.
4. Sambil itu, masakkan gula hangus. Amount of sugar ikut cita rasa sendiri.
5. Masukkan gula hangus ke dalam bekas pengukus, dan setelah itu barulah masukkan susu dan telur yg telah dicampur tadi.
6. Kukus selama 45-50 minit. siap!~

p/s : sesudah masak, biarkan sejuk terlebih dahulu barulah masukkan ke dalam peti sejuk anda ye. kalau x, rosak peti nanti. yuyu masak byk2 utk sarah, umi, n umu.. wat stok utk sebulan. haha

Selamat Mencuba!

Jalan Dakwah



Dari barisan usrah
Dan dari umbi tarbiah
Muncullah sinaran fikrah
Islah terus meniti masa

Dari dewan selesa ke jalanan yg berhaba
Pejuang keadilan dan penjulang kebenaran
Bersama islam membina ummah
Usaha daulatkan syariah
Agar hidup penuh barakah

Di dalam sedih dan ketawa
Di dalam susah dan mewah
Tetap teguh iman dan takwa

Sehati sejiwa
Dulu kini selamanya
Walau apa yg melanda hadapi bersama

Ya Allah ya rabbi
Teguhkan iman kami
Moga tabah hati tak berbelah bagi

Berbekalkan islam membina masyarakat
Mengukuh umat insan sejagat
Setiap mehnah pastinya ada hikmah
Berbaik sangka pada yg Esa.

Rasulullah contoh ikutan
Prinsip syura jadikan amalan
Korban masa tenaga kita
Dan fikiran perkasakan maruah kita

sanah helwa 29th November 2009.


salam..

sorry sbb lambat update pasal besday adek bongsu kite yg sudah semakin membesar nih.. hehe. Selamat Ulangtahun Kelahiran yang ke 19 ye beba! lagi setahun tu.. insyaAllah.. semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki.. May all your dreams come true.. banyakkan doa ye... sorry about the present beba ye.. cant make it like what i'm planning to.. nanti kite main same2 ye detective game tu.. haha~ and i do really hope that you will write 'hari-hari dalam hidupku' in that book! any one of the books ok? as you like.. ok.. thanks for being my friend and my shoulders also my ears.. haha.. love you.. mmmuaahhxx!~