hujan lagi..

hari ini
bumi mansurah dibasahi dengan hujan lagi...
buka2 balkoni bilik...
baru perasan..
air bertakung!!~
adehh...
gamaknya klu hujan lebat nnt cmne??
masuk bilik la jawabnye..
mcm mana la balkoni xde lobang air... adehh
seronoknye winter dah nk masuk..


dan
hari ni jugaklah
hari yang paling banyak tido
sbb banyak mengantuk..
kan umu kan?
astaghfirullah..
teruk betul..
penangan minum coffee 3 in 1..
sampai xley lelap mata waktu malam..
ada orang tu
sampai bukak laptop
tgk cite..hehe


exam mid sem
xlama lagi..
berapa hari je lagi...
16hb - 23hb
yang kat msia lagi tu..
balik la cepat ye..
semua subjek ada exam tw.
cmna study? ok??
no comment!
esan!! rajin2 blaja ok?
haikk!!~
doakan segalanya dipermudahkan ye..
ingt MASA itu EMAS!
jgn asek tnam pokok je..
ok2.. dah2..
nk g blaja dulu
sibuk update blog plak..


note : xde idea nk tulis apa.. SELAMAT BELAJAR SEMUA!!~

6 Persimpangan..

MANUSIA BERHADAPAN DENGAN ENAM PERSIMPANGAN


Abu Bakar r.a. berkata, " Sesungguhnya iblis berdiri di depanmu, jiwa di sebelah kananmu, nafsu di sebelah kirimu, dunia di sebelah belakangmu dan semua anggota tubuhmu berada di sekitar tubuhmu. Sedangkan Allah di atasmu. Sementara iblis terkutuk mengajakmu meninggalkan agama, jiwa mengajakmu ke arah maksiat, nafsu mengajakmu memenuhi syahwat, dunia mengajakmu supaya memilihnya dari akhirat dan anggota tubuh menagajakmu melakukan dosa. Dan Tuhan mengajakmu masuk Syurga serta mendapat keampunan-Nya, sebagaimana firmannya yang bermaksud, "....Dan Allah mengajak ke Syurga serta menuju keampunan-Nya..."


Siapa yang memenuhi ajakan iblis, maka hilang agama dari dirinya. Sesiapa yang memenuhi ajakan jiwa, maka hilang darinya nilai nyawanya. Sesiapa yang memenuhi ajakan nafsunya, maka hilanglah akal dari dirinya. Siapa yang memenuhi ajakan dunia, maka hilang akhirat dari dirinya. Dan siapa yang memenuhi ajakan anggota tubuhnya, maka hilang syurga dari dirinya.


Dan siapa yang memenuhi ajakan Allah S.W.T., maka hilang dari dirinya semua kejahatan dan ia memperolehi semua kebaikan."

Iblis adalah musuh manusia, sementara manusia adalah sasaran iblis. Oleh itu, manusia hendaklah sentiasa berwaspada sebab iblis sentiasa melihat tepat pada sasarannya.



Pada zaman dahulu ada seorang yang bernama Abu Hassan yang pergi haji di Baitul Haram. Diwaktu tawaf tiba-tiba ia melihat seorang wanita yang bersinar dan berseri wajahnya.
"Demi Allah, belum pernah aku melihat wajah secantik dan secerah wanita itu,tidak lain kerana itu pasti kerana tidak pernah risau dan bersedih hati."
Tiba-tiba wanita itu mendengar ucapan Abul Hassan lalu ia bertanya, "Apakah katamu hai saudaraku ? Demi Allah aku tetap terbelenggu oleh perasaan dukacita dan luka hati kerana risau, dan seorang pun yang menyekutuinya aku dalam hal ini."


Abu Hassan bertanya, "Bagaimana hal yang merisaukanmu ?"
Wanita itu menjawab, "Pada suatu hari ketika suamiku sedang menyembelih kambing korban, dan pada aku mempunyai dua orang anak yang sudah boleh bermain dan yang satu masih menyusu, dan ketika aku bangun untuk membuat makanan, tiba-tiba anakku yang agak besar berkata pada adiknya, "Hai adikku, sukakah aku tunjukkan padamu bagaimana ayah menyembelih kambing ?"
Jawab adiknya, "Baiklah kalau begitu ?"
Lalu disuruh adiknya baring dan disembelihkannya leher adiknya itu. Kemudian dia merasa ketakutan setelah melihat darah memancut keluar dan lari ke bukit yang mana di sana ia dimakan oleh serigala, lalu ayahnya pergi mencari anaknya itu sehingga mati kehausan dan ketika aku letakkan bayiku untuk keluar mencari suamiku, tiba-tiba bayiku merangkak menuju ke periuk yang berisi air panas, ditariknya periuk tersebut dan tumpahlah air panas terkena ke badannya habis melecur kulit badannya. Berita ini terdengar kepada anakku yang telah berkahwin dan tinggal di daerah lain, maka ia jatuh pengsan hingga sampai menuju ajalnya. Dan kini aku tinggal sebatang kara di antara mereka semua."


Lalu Abu Hassan bertanya, "Bagaimanakah kesabaranmu menghadapi semua musibah yang sangat hebat itu ?"
Wanita itu menjawab, "Tiada seorang pun yang dapat membedakan antara sabar dengan mengeluh melainkan ia menemukan di antara keduanya ada jalan yang berbeda. Adapun sabar dengan memperbaiki yang lahir, maka hal itu baik dan terpuji akibatnya. Dan adapun mengeluh, maka orangnya tidak mendapat ganti yakni sia-sia belaka."
Demikianlah cerita di atas, satu cerita yang dapat dijadikan tauladan di mana kesabaran sangat digalakkan oleh agama dan harus dimiliki oleh setiap orang yang mengaku beriman kepada Allah dalam setiap terkena musibah dan dugaan dari Allah. Kerana itu Rasulullah s.a.w bersabda dalam firman Allah dalam sebuah hadith Qudsi,:
" Tidak ada balasan bagi hamba-Ku yang Mukmin, jika Aku ambil keksaihnya dari ahli dunia kemudian ia sabar, melainkan syurga baginya."


Begitu juga mengeluh. Perbuatan ini sangat dikutuk oleh agama dan hukumnya haram. Kerana itu Rasulullah s.a.w bersabda,:
" Tiga macam daripada tanda kekafiran terhadap Allah, merobek baju, mengeluh dan menghina nasab orang."
Dan sabdanya pula, " Mengeluh itu termasuk kebiasaan Jahiliyyah, dan orang yang mengeluh, jika ia mati sebelum taubat, maka Allah akan memotongnya bagi pakaian dari wap api neraka." (Riwayat oleh Imam Majah)
Semoga kita dijadikan sebagai hamba Tuhan yang sabar dalam menghadapi segala musibah.


sumber : kisah teladan

menanti waktu itu..

Alhamdulillah..
semalam hantar k.iman di Airport Bayan Lepas, Penang..
cutinya sudah habis... huhu~
saat blog ini ditulis, about sejam lagi k.iman nak sampai ke mesir agaknye..
semoga selamat dan dipermudahkan segalanya..
jumpa kak maz di airport semalam..
rupa-rupanya, beliau juga bakal menaiki flight yang sama dengan k.iman..
katanya, akan jumpa kak milah di singapore..
selepas ini, aku pula akan menyusul..


Esok, kawan2 abah dari MRSM dulu nak datang..
Mak masak bihun sup lagi kot... heheh...
and, i'll just prepare for the dessert... ^_^
insyaAllah...


Hari ni, widad dah habes exam paper yang ke 5, geografi..
tinggal lagi 4..
start semula hari Isnin, math 1 & 2 and Sejarah..
Hope that you'll put your full effort on your becoming exam..
bittawfeeq wannajah~


Allah did not promise that the way would be easy. But HE did promise that HE would be with in every single step of your life as long as you want HIM to..


Dan..
Selamat pulang kepada kak nisah, ummu, and shikin yang akan bertolak esok~
Semoga selamat sampai..
lancar dan dipermudahkan sepanjang perjalanan ye..
kak nisah, jaga diri baik2 taw!~
10 jam tuh..
klu ada org kacau, jerit kuat2!!
kami akan datang selamatkan kak nisah secepat mungkin.. hehe
cant wait to go back to Egypt..
kak nisah, u owe me a story right? ^_^
wink2*

ok,
kepada sume sahabat2..
Selamat meneruskan perjuangan!!
Semoga lebih kuat!


keyboard off.